emelieafg.blogg.se

Blogginlägg 3

Publicerad 2012-11-28 00:07:00 i Allmänt,

Marknadsföring på facebook:

Staffan Tell (2010) menar att många företag tänker att de vill skapa sig en sida på facebook och skicka ut säljerbjudanden och reklam till alla de miljoner människor som använder sig av facebook. Han menar att facebook inte fungerar som traditionella reklammedier. På facebook så måste man förtjäna dina medlemmars och potentiella medlemmars uppmärksamhet. Man måste tänka efter noga vad man publicerar på sin sida för att få personer att gå med i din grupp/sida och förbli medlem.

Jag har gjort en egen analys över marknadsföringen på facebook och har kommit fram till lite olika slutsatser. Det finns många sätt att marknadsföra företag/produkter och människor på facebook. En del företag använder sig av sidor, där de lägger upp reklam, erbjudanden och information om sina företag. Många företag anordnar tävlingar, man måste då gå in och gilla deras facebooksida för att delta i tävlingen. Detta är ett sätt för företagen att få fler "gillningar" på sin sida. Fler "gillningar" på sin sida ger högre status. Personer som besöker sidan drar slutsatsen att företaget måste vara ett bra företag eftersom att många människor har tryckt på "gilla"-knappen.

Många företag lägger upp nyheter och nya produkter på deras sidor för att få människor att bli lockade till att köpa deras varor och produkter.

Men precis som Staffan Tell menar så har vi människlor blivit så vana med att bli spammade med reklam att vi inte längre lägger märke till det längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska komunicera och vara social och försöka skapa ett fötroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

Linda Andersson och Carlotte Brodin (2008) hävdar att förr i tiden så handlade PR-verksamheten och marknadsföring om att skapa så mycket publicitet som möjligt. Nu har det däremot förändrats, idag handlar det mer om en ömsesidig förståelse och ett långsiktigt relationsbyggande mellan kunder och företag. De menar att det idag handlar om att lyssna på kunder och skapa en dialog istället för att bara pumpa ut information. De tror på en öppen kommunikation och att det gäller att verkligen förstå målgruppen.

En del menar att Facebooks reklam är ett hot mot den mänskilga integriteten. Linda Andersson och Charlotte Brodin (2010) menar nämligen att Facebook använder sig av reklam som är riktad till användaren. Med hjälp av facebook-användares personliga information kan Facebook lista ut vad du är för en sorts människa och vad du gillar och Facebook kan i sin tur ge dig reklam som de tror att du är intresserad av.

För vissa kan denna närvaron av företag leda till en känsla av intrång på privatlivet. Brit Stakston menar däremot att det kan handla om en generationsfråga. Hon menar att yngre människor är mer vana vid ett riktat budskap och tar därför inte lika illa vid sig som den äldre generationen.

 

 

 

Källor:

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ )  [2010-02-11].

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 )  [2008-08-18].

 

 

Blogginlägg 2

Publicerad 2012-11-28 00:04:00 i Allmänt,

Användning  Facebook:

Facebook kan användas till så mycket mer än vad man tror, man kan skapa evenemang, knyta nya kontakter, hålla kontakten med människor, chatta, skicka meddelanden, videosamtal,  lägga ut bilder, videoklipp, dela dokument, skapa grupper, skapa sidor, puffa varandra, lägga ut statusuppdateringar,  gilla varandras statusar, kommentera, skriva och man kan dela med sig av i princip hela sitt liv. Facebook kan användas som ett verktyg i skolan, man kan skapa arbetsgrupper, dela dokument m.m. Facebook används flitigt i marknadsföringssyfte, företag använder facebook för att marknadsföra sig och dela och sprida information om erbjudanden m.m.

Facebook används som ett socialt verktyg att hålla kontakten med nära och kära, med människor man inte träffar så ofta och används för att människor ska kunna dela med sig av sina liv. Facebook kan alltså användas till otroligt mycket.
 
Facebook består först och främst av statusuppdateringar och enligt Hanna Johansson (2010) kan man där tala om vad man tänker på, vad man gör eller hur man mår. Man kan i princip skriva vad man känner för här. Man kan också länka vidare filmer, foton och webbsidor man besökt som man vill dela med sig av.
 
Man kan lägga till människor som man känner som vänner på Facebook och de kan då följa alla dina aktiviteter på Facebook hela tiden. De kan även kommentera dina statusuppdateringar, foton och annat du delar med dig av. Hanna Johansson menar att  denna direkta information och interaktion mellan alla användare är några av de viktigaste funktionerna på Facebook.
 
Hanna Johansson (2010) beskriver en annan viktigt funktion på Facebook, det är att man som användare kan engagera sig i olika sociala och politiska frågor genom att gå med i grupper, sidor och evenemang. Du kan även själv starta en sida, grupp eller ett evenemang och bjuda in dina vänner. Facebook fungerar som ett marknadsföringsverktyg för att visa upp aktiviteter, tjänster, företag och andra verksamheter utåt.
 
Hanna Johansson (2010) menar även att många företag, arbetsplaster och skolor använder Facebook och skapar grupper som används som ett socialt nätverk och för att hantera intern kommunikation.
 
Jag själv använder mig ofta av grupper och sidor på Facebook för att hålla kontakt med klasskompisar. Varje gång vi inleder ett grupparbete så startar vi en facebookgrupp där vi bjuder in alla medlemmar i gruppen. I gruppen disktuterar vi olika frågor, delar med oss av länkar och material. Det är ett väldigt enkelt sätt att kommunicera med varandra och hålla kontakten.
 
Alla användare på Facebook har en egen tidslinje, det är din egna profil där alla dina foton samlas, händelser och andra upplevelser som berättar din livshistoria. (Facebooks hjälpcenter 2012)
 
Andra funktioner som finns på facebook är "gilla"-knappen. Allt som publiceras på Facebook går att kommentera och "gilla". Det är inte alltid man har något att kommentera och då kan man klicka på "gilla"-knappen bara för att användaren som publicerat inlägget eller vad det nu kan vara ska ska få reda på att du läst och tagit del av inlägget. Det blir en sorts bekräftelse-knapp. Du kan även trycka på "gilla"-knappen om det är någon sida som du tycker är intressant. Enligt Facebooks hjälpcenter (2012) så skapas en koppling mellan dig och den sidan du gillar. Om du "gillar" en sida så kommer du att få all information, bilder och inlägg m.m som den sidan publicerar. Denna informationen hamnar i ditt flöde där allt hamnar, dina vänners statusuppdateringar, bilder m.m.
 
En annan viktig funktion på Facebook är att man kan "tagga" människor i olika foton, inlägg eller statusuppdateringar m.m. Man kan "tagga" personer i foton eller i statusuppdateringar för att visa vem man umgås med. Här är en bild på ett exempel.
 
 
Man kan också se vilka av ens vänner som är online och man kan då chatta med dem och även starta videosamtal. Det finns också en funktion som kallas för "puffa" och enligt Facebooks hjälpcenter (2010) så är det ett sätt att säga hej eller få någon annan användares uppmärksamhet. När du "puffar" någon så får den personen ett puffmeddelande på sin startsida.
 
 
 Källor:
 
Facebook (2012) Hjälpcenter.  [Elektronisk]. Tillgänglig:  (http://us.dongtaiwang.com/dt/Q__k/3n.3gLOvegdj0CLx0X/zNDZ/)
 
 Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].
 
Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].
 

Blogginlägg 1

Publicerad 2012-11-28 00:02:00 i Allmänt,

Vad är Facebook ?
 
 
Enligt Hanna Johansson (2010) så grundades Facebook år 2004 av Mark Zuckerberg och hans studentkamrater och de studerade på Harvards universitet i Usa. Från början var Facebook endast en webbplats som var tänkt som ett nätverk för studenter.
 
Men facebook har idag spridit sig något enormt och enligt Michael Jenselius artikel så är det över 845 miljoner användare som loggar in någon gång i månaden och 500 miljoner användare som loggar in varje dag.
 
Enligt Wikipedia så har Facebook fått sitt namn från de kataloger som delas ut på universitet i USA vilket har som syfte att eleverna ska lära känna varandra bättre.
 
Hanna Johansson (2010) menar att alla kan gå med i Facebook utan särskild inbjudan, det är gratis och det finns på flera olika språk vilket gör att väldigt många människor kan ta del av det.
 
Dock har Facebook blockerats av vissa länder enligt Wikipedia. Länder som har blockerat Facebook är bland annat Kina, Syrien och Nordkorea.
 
Facebooks vision är enligt Facebooks officiella sida att ge människor möjligheten att dela med sig och göra världen mer öppen och sammankopplad. Här är ett citat från Facebooks officiella sida.
 
"Millions of people use Facebook everyday to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, share links and videos, and learn more about the people they meet. Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected."
 
Mikael Elm har gjort en studie och kommit fram till att man ska hålla sig till ganska korta blogginlägg.
Jag har därför valt att inte skriva allt för långa blogginlägg för att läsare ska vilja stanna kvar på sidan och läsa inlägget. Blogginlägg ska inte vara för långa och gärna innehålla bilder för att få läsare intresserade av att läsa.
 
 
 Källor:
 
Elm, Mikael. (2011). Drivkraften bakom bloggande -en studie av svenska bloggare. Umeå. Instutiotionen för Informatik. (Studie/Umeå universitet) Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:141976) [2008]
 
 Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].
 
Jenselius, M. (2012). Så många användare har Facebook idag. PC för alla, idg.se. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.idg.se/2.1085/1.445130/sa-manga-anvandare-har-facebook-i-dag) [2012-04-24].
 
 Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].
 

Varför jag valde Blogg.se

Publicerad 2012-11-19 22:04:00 i Allmänt,

Jag valde att blogga på Blogg.se därför att jag tycker att det är ett väldigt enkelt sätt att publicera sina inlägg. Jag  har tidigare haft en blogg på wordpress och tyckte att det kunde vara intressant att testa lite olika bloggplattformar.
 
 På Blogg.se finns det mycket reklam och annonser, och eftersom att det är marknadsföring genom sociala medier som jag sa undersöka så passar det väldigt bra. Här kan man även prenumerera på RSS flöden, vilket gör att man enkelt kan följa bloggar här.

Lärkontrakt

Publicerad 2012-11-19 21:37:00 i Allmänt,

Lärkontrakt:

Jag har gjort en Scoop.it-sida där jag kommer att samla länkar och material till allt mitt arbete jag gjort i kursen Digitala Distributionsformer. Här är länken: http://www.scoop.it/t/digitala-distributionsformer-emelie-af-geijerstam  Jag har valt att använda mig av denna bloggen på Blogg.se för att skriva inlägg.

 Mina tjänster kommer att vara:

Blogg-Facebook-twitter

Jag har alltså tänkt att blogga om Facebook, jag ska använda mig av facebook för att skriva om twitter. Sedan har jag tänkt att jag ska twittra om bloggar.

 Personligt mål:

Jag vill lära mig mer om hur man kan marknadsföra företag och liknande genom sociala medier. Alltså hur man kan använda sociala medier såsom facebook, twitter och bloggar i marknadsföringssyfte. Jag valde att använda tjänsterna blogg, facebook och twitter pågrund av att det är några väldigt vanliga sociala medier som de flesta känner till och jag kände att det var intressant att fördjupa sig i dessa.

Essä:

Min essä ska handla om hur marknadsföringen fungerar i dessa olika tjänsterna. Mina inlägg på de olika tjänsterna under kursens gång kommer vara grunden till den essä jag sedan kommer att skriva.

 

 Källor som jag kommer att bygga min essä och mina inlägg på:

 Om TWITTER:

Twitter. (2012). About Twitter. [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://twitter.com/about ) [2012].

Twitterakuten. (2011). Hjälp till självhjälp. [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://twitterakuten.wordpress.com/?s=hash+tag) [11-24-04].

Twitter. (2011). Twitter. [Elektronisk].
Tillgänglig:( http://fly.twitter.com/) [2011].

Long-tweets. (2012).Tweet more than 140 characters with long-tweets.com. [Elektronisk]. Tillgänglig ( http://long-tweets.com/ ) [2012].

Bitly. (2012). Do more with your links. [Elektronisk]. Tillgänglig (https://bitly.com/) [2012].

Handley, Mattias. (2009). Hur fungerar Twitter- eller hur blir man bra på Twitteranvändande. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.spinell.se/hur-fungerar-twitter-eller-hur-man-blir-bra-pa-twitter-anvandande/ ) [09-04-19].

Riveras, Antonio. (2012). 17 verktyg för applikationer för Twitter. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.grafixstudio.se/social-media/17-verktyg-och-applikationer-for-twitter/)  [2012].

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/) [2010-02-11].

Twitter Business (2012). What is Twitter?. [Elektronisk]. Tillgänglig (https://business.twitter.com/en/basics/what-is-twitter/)  [2012].

Fjellman, Christine. Jansson, Emma. (2012). Marknadsföring via sociala med medier Social Media Marketing. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://his.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A535761) [2012].

 

Om FACEBOOK:

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ )  [2010-02-11].

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 )  [2008-08-18].

Facebook (2012) Hjälpcenter.  [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://us.dongtaiwang.com/dt/Q__k/3n.3gLOvegdj0CLx0X/zNDZ/)

Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].

Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].

Elm, Mikael. (2011). Drivkraften bakom bloggande -en studie av svenska bloggare. Umeå. Instutiotionen för Informatik. (Studie/Umeå universitet) Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:141976) [2008]

Jenselius, M. (2012). Så många användare har Facebook idag. PC för alla, idg.se. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.idg.se/2.1085/1.445130/sa-manga-anvandare-har-facebook-i-dag) [2012-04-24].

 

 Om BLOGGAR:

Caroline Svensson Blomst (2007) ”Kära blogg”. Luleå tekniska universitet. Institutionen för LTU Skellefteå C-uppsats.

Ziehe thomas (2000) ”adjö till 70-talet” I Bjerg J (red.) ”Pedagogik. En grundbok.” Stockholm: Liber.

Jonströmer, Anna. (2007). Bloggning. Docendo förlag.


Zouiten, Kenza. (2012). Kenzas.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.kenzas.se)
[2012].

Westberg, Magnus. (2008). Nakna sanningen- Internet och alltmöjligt. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.naknasanningen.com/tjana-pengar-pa-att-blogga-en-komplett-guide)
[2008-09-14].

Borg, Sara. Branthammer, Sandra. Olsson, Kristofer. (2011). Marknadsföring via personliga bloggar – trovärdigt och styrbart?.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://kristoferbjorkman.com/wp-content/uploads/2007/02/uppsatsen.pdf) [2007-01-18].

Björkman, Anna. Jonsson, Maja. (2011). All marknadsföring är bra marknadsföring, eller?- En studie om marknadsföring på bloggar.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:430001) [2011-07-05].

Till essän har jag använt mig av alla källor som nämnts ovan och även en vetenskaplig källa:

 Pletikosa Cvijikj, Irena. Michahelles, Florian. (2011). Understanding Social Media Marketing: A case study on topics, categories and sentiment on a Facebook Brand Page.Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:( http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2190000/2181066/p175-cvijikj.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=175668165&CFTOKEN=33266764&__acm__=1359494878_14210bd0f616d0ba6c827b613ab14b6a ) [2011].

 

 

 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela