emelieafg.blogg.se

Blogginlägg 2

Publicerad 2012-11-28 00:04:00 i Allmänt,

Användning  Facebook:

Facebook kan användas till så mycket mer än vad man tror, man kan skapa evenemang, knyta nya kontakter, hålla kontakten med människor, chatta, skicka meddelanden, videosamtal,  lägga ut bilder, videoklipp, dela dokument, skapa grupper, skapa sidor, puffa varandra, lägga ut statusuppdateringar,  gilla varandras statusar, kommentera, skriva och man kan dela med sig av i princip hela sitt liv. Facebook kan användas som ett verktyg i skolan, man kan skapa arbetsgrupper, dela dokument m.m. Facebook används flitigt i marknadsföringssyfte, företag använder facebook för att marknadsföra sig och dela och sprida information om erbjudanden m.m.

Facebook används som ett socialt verktyg att hålla kontakten med nära och kära, med människor man inte träffar så ofta och används för att människor ska kunna dela med sig av sina liv. Facebook kan alltså användas till otroligt mycket.
 
Facebook består först och främst av statusuppdateringar och enligt Hanna Johansson (2010) kan man där tala om vad man tänker på, vad man gör eller hur man mår. Man kan i princip skriva vad man känner för här. Man kan också länka vidare filmer, foton och webbsidor man besökt som man vill dela med sig av.
 
Man kan lägga till människor som man känner som vänner på Facebook och de kan då följa alla dina aktiviteter på Facebook hela tiden. De kan även kommentera dina statusuppdateringar, foton och annat du delar med dig av. Hanna Johansson menar att  denna direkta information och interaktion mellan alla användare är några av de viktigaste funktionerna på Facebook.
 
Hanna Johansson (2010) beskriver en annan viktigt funktion på Facebook, det är att man som användare kan engagera sig i olika sociala och politiska frågor genom att gå med i grupper, sidor och evenemang. Du kan även själv starta en sida, grupp eller ett evenemang och bjuda in dina vänner. Facebook fungerar som ett marknadsföringsverktyg för att visa upp aktiviteter, tjänster, företag och andra verksamheter utåt.
 
Hanna Johansson (2010) menar även att många företag, arbetsplaster och skolor använder Facebook och skapar grupper som används som ett socialt nätverk och för att hantera intern kommunikation.
 
Jag själv använder mig ofta av grupper och sidor på Facebook för att hålla kontakt med klasskompisar. Varje gång vi inleder ett grupparbete så startar vi en facebookgrupp där vi bjuder in alla medlemmar i gruppen. I gruppen disktuterar vi olika frågor, delar med oss av länkar och material. Det är ett väldigt enkelt sätt att kommunicera med varandra och hålla kontakten.
 
Alla användare på Facebook har en egen tidslinje, det är din egna profil där alla dina foton samlas, händelser och andra upplevelser som berättar din livshistoria. (Facebooks hjälpcenter 2012)
 
Andra funktioner som finns på facebook är "gilla"-knappen. Allt som publiceras på Facebook går att kommentera och "gilla". Det är inte alltid man har något att kommentera och då kan man klicka på "gilla"-knappen bara för att användaren som publicerat inlägget eller vad det nu kan vara ska ska få reda på att du läst och tagit del av inlägget. Det blir en sorts bekräftelse-knapp. Du kan även trycka på "gilla"-knappen om det är någon sida som du tycker är intressant. Enligt Facebooks hjälpcenter (2012) så skapas en koppling mellan dig och den sidan du gillar. Om du "gillar" en sida så kommer du att få all information, bilder och inlägg m.m som den sidan publicerar. Denna informationen hamnar i ditt flöde där allt hamnar, dina vänners statusuppdateringar, bilder m.m.
 
En annan viktig funktion på Facebook är att man kan "tagga" människor i olika foton, inlägg eller statusuppdateringar m.m. Man kan "tagga" personer i foton eller i statusuppdateringar för att visa vem man umgås med. Här är en bild på ett exempel.
 
 
Man kan också se vilka av ens vänner som är online och man kan då chatta med dem och även starta videosamtal. Det finns också en funktion som kallas för "puffa" och enligt Facebooks hjälpcenter (2010) så är det ett sätt att säga hej eller få någon annan användares uppmärksamhet. När du "puffar" någon så får den personen ett puffmeddelande på sin startsida.
 
 
 Källor:
 
Facebook (2012) Hjälpcenter.  [Elektronisk]. Tillgänglig:  (http://us.dongtaiwang.com/dt/Q__k/3n.3gLOvegdj0CLx0X/zNDZ/)
 
 Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].
 
Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela