emelieafg.blogg.se

Blogginlägg 3

Publicerad 2012-11-28 00:07:00 i Allmänt,

Marknadsföring på facebook:

Staffan Tell (2010) menar att många företag tänker att de vill skapa sig en sida på facebook och skicka ut säljerbjudanden och reklam till alla de miljoner människor som använder sig av facebook. Han menar att facebook inte fungerar som traditionella reklammedier. På facebook så måste man förtjäna dina medlemmars och potentiella medlemmars uppmärksamhet. Man måste tänka efter noga vad man publicerar på sin sida för att få personer att gå med i din grupp/sida och förbli medlem.

Jag har gjort en egen analys över marknadsföringen på facebook och har kommit fram till lite olika slutsatser. Det finns många sätt att marknadsföra företag/produkter och människor på facebook. En del företag använder sig av sidor, där de lägger upp reklam, erbjudanden och information om sina företag. Många företag anordnar tävlingar, man måste då gå in och gilla deras facebooksida för att delta i tävlingen. Detta är ett sätt för företagen att få fler "gillningar" på sin sida. Fler "gillningar" på sin sida ger högre status. Personer som besöker sidan drar slutsatsen att företaget måste vara ett bra företag eftersom att många människor har tryckt på "gilla"-knappen.

Många företag lägger upp nyheter och nya produkter på deras sidor för att få människor att bli lockade till att köpa deras varor och produkter.

Men precis som Staffan Tell menar så har vi människlor blivit så vana med att bli spammade med reklam att vi inte längre lägger märke till det längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska komunicera och vara social och försöka skapa ett fötroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

Linda Andersson och Carlotte Brodin (2008) hävdar att förr i tiden så handlade PR-verksamheten och marknadsföring om att skapa så mycket publicitet som möjligt. Nu har det däremot förändrats, idag handlar det mer om en ömsesidig förståelse och ett långsiktigt relationsbyggande mellan kunder och företag. De menar att det idag handlar om att lyssna på kunder och skapa en dialog istället för att bara pumpa ut information. De tror på en öppen kommunikation och att det gäller att verkligen förstå målgruppen.

En del menar att Facebooks reklam är ett hot mot den mänskilga integriteten. Linda Andersson och Charlotte Brodin (2010) menar nämligen att Facebook använder sig av reklam som är riktad till användaren. Med hjälp av facebook-användares personliga information kan Facebook lista ut vad du är för en sorts människa och vad du gillar och Facebook kan i sin tur ge dig reklam som de tror att du är intresserad av.

För vissa kan denna närvaron av företag leda till en känsla av intrång på privatlivet. Brit Stakston menar däremot att det kan handla om en generationsfråga. Hon menar att yngre människor är mer vana vid ett riktat budskap och tar därför inte lika illa vid sig som den äldre generationen.

 

 

 

Källor:

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ )  [2010-02-11].

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 )  [2008-08-18].

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela