emelieafg.blogg.se

Kommentar tjänst C

Publicerad 2013-01-30 01:21:30 i Allmänt,

Kommentar till tjänst C

 

Jag har kommenterat Emelie Bäckströms twitterinlägg om bloggar. Här är länkar till hennes inlägg:

 

  1. http://twishort.com/F0Hcc
  2. http://twishort.com/R9Hcc
  3. http://twishort.com/hMHcc

 

Emelie beskriver tydligt och bra i det första inlägget om vad en blogg är för någonting och hur man kan använda sig av bloggar. Eftersom att jag själv skrivit om bloggar så är det väldigt intressant att läsa om vad andra väljer att skriva och ta upp i sina inlägg.

 Emelie har använt Twitter för att beskriva bloggar och hon har då valt att använda sig av twishort. Twishort är en väldigt bra applikation man kan använda sig av om man känner att man vill skriva mer än bara 140 tecken som en vanlig tweet innehåller. (long-tweets, 2012)

 I det andra inlägget skriver Emelie om dold reklam i bloggar. Emelie tar upp mycket intressanta saker som det här med att företag skickar gatisprodukter och liknande till bloggare för att de ska blogga om deras produkter och på så vis marknadsföra sig själva. Det är intressant det du tar upp och att detta faktiskt inte är lagligt. De som bloggar om produkter är skyldiga att tydligt visa för sina bloggläsare att de fått en produkt av ett företag i utbyte mot att skriva ett positivt inlägg om deras företag eller produkt.

 I det tredje inlägget så skriver Emelie om bloggen som ett marknadsföringsverktyg. Emelie beskriver att det är viktigt att lägga ner arbete på sin blogg och det är viktigt att tala om för sina kunder att man faktiskt har en blogg. Jag håller verkligen med om detta, det är viktigt att lägga ner arbete på sin blogg och hålla den uppdaterat för att folk inte ska tröttna. Jag tror även att det är viktigt att t.ex. vara noga med att vara snabb på att svara på kommentarer för att besökare ska känna sig sedda och vilja besöka bloggen igen. 

 Jag har själv skrivit en del om detta med dold reklam och om marknadsföring på bloggar. Här är några källor som kanske är intressanta för dig, Marie Coster tipsade mig även om en väldigt intressant film som handlar om just det här med dold reklam i bloggar. Här nedan finns länkarna:

 * Borg, Sara. Branthammer, Sandra. Olsson, Kristofer. (2011). Marknadsföring via personliga bloggar – trovärdigt och styrbart?.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://kristoferbjorkman.com/wp-content/uploads/2007/02/uppsatsen.pdf) [2007-01-18].

* Björkman, Anna. Jonsson, Maja. (2011). All marknadsföring är bra marknadsföring, eller?- En studie om marknadsföring på bloggar.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:430001) [2011-07-05].

Länk till film om dold reklam:

http://www.svt.se/plus/artiklar/dold-reklam-i-bloggar

 Källor:

 Twitter. (2011). Twitter. [Elektronisk].
Tillgänglig:( http://fly.twitter.com/) [2011].

Long-tweets. (2012).Tweet more than 140 characters with long-tweets.com. [Elektronisk]. Tillgänglig ( http://long-tweets.com/ ) [2012].

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela