emelieafg.blogg.se

Essä

Publicerad 2013-01-29 23:24:03 i Allmänt,

Essä: Marknadsföring via sociala medier

 

Abstract:

Det är en väldigt stor skillnad på traditionell marknadsföring och marknadsföring via sociala medier. Idag sker en väldigt stor del av marknadsföringen via sociala medier, jag har därför valt att ta reda på hur man marknadsför företag via olika sociala medier. Jag har även tagit reda på fördelar och nackdelar med marknadsföring via sociala medier.

 Jag var valt att ta reda på vad det är för skillnad på att marknadsföra företag på Facebook, Twitter och på bloggar. Jag har valt dessa tre då de är några av de allra vanligaste sociala medierna.

 

Inledning:

De senaste åren har det dykt upp allt fler sociala medier. Några av de största är Facebook, Twitter och bloggar. Det är dessa sociala medier jag har fördjupat mig i.

 Bloggar har funnits sedan mitten av 1990-talet och en blogg liknar en dagbok och fungerar ungefär på samma sätt. Skillnaden är att en blogg är elektronisk och vem som helst kan läsa den. En blogg innehåller inlägg som består av text och kan även innehålla bilder. På en blogg finns ofta ett kommentarsfält under varje inlägg. Där kan läsare kommentera och den som skrivit bloggen kan svara på deras kommentarer.

En blogg kan handla om vad som helst, det vanligaste är att man skriver personliga saker i en blogg som t.ex. sin vardag. Nu är det inte bara privatpersoner som använder sig av bloggar, även företag använder sig av bloggar för att marknadsföra sitt företag.

 Facebook är också ett socialt medie som företag använder för att marknadsföra sig. Facebook grundades år 2004 av Mark Zuckerberg och hans studentkamrater och de studerade på Harvards universitet i Usa. Från början var Facebook endast en webbplats som var tänkt som ett nätverk för studenter. Facebook har idag spridit sig något enormt och enligt Michael Jenselius artikel så är det över 845 miljoner användare som loggar in någon gång i månaden och 500 miljoner användare som loggar in varje dag.

Även Twitter används av en del företag för att marknadsföra sig. Twitter grundades i San Francisco och används av människor i nästan alla länder i världen.

På Twitter kan man ta del av de senaste nyheterna, ideerna och åsikterna och information om vad du tycker är intressant. På Twitter kan man ta del av nyheter i realtid, allt som publiceras på Twitter går att ta del av precis i samma tid som det publiceras. Detta gör att all information är uppdaterad och väldigt anpassad till vad som händer just nu.

 Man kan alltså med hjälp av dessa sociala medier nå ut till nästan hela världen på en och samma gång. Det är en av de största fördelarna med att marknadsföra företag via sociala medier, man kan nå ut till så oerhört många människor.

 

Marknadsföring på bloggar:

 På de flesta bloggar finns reklamannonser och banners. Annonser som ligger i vänster eller höger kant är väldigt vanligt, ibland kan även annonserna hamna mellan varje blogginlägg. Detta är ett sätt för företag att synas och få uppmärksamhet och förhoppningsvis är det någon läsare som klickar på annonsen och i bästa fall köper produkten.

En del företag tar kontakt med kända bloggare och ber dem skriva om deras produkt. Ofta skickar företag gratisprodukter för att de vill att bloggare ska testa deras produkt och skriva om den, ibland även mot betalning. (Björkman et al. 2011, s.9)

Ett annat sätt för företag att marknadsföra sig via bloggar är att skapa en egen blogg för företaget. Då skapas en så kallad tvåvägskommunikation. Företagen kan på bloggen skriva om sina produkter, lägga ut bilder, nyheter och liknande. Konsumenter kan kommentera inlägg och ställa frågor. Detta är ett väldigt bra sätt för att skapa en god relation mellan konsumenter och företag. Konsumenterna får en personlig kontakt med företagen.

Det finns någonting som heter word-of-mouth, det betyder att nöjda kunder för budskapet vidare till andra. Människor har väldigt stort förtroende för det vänner och familj säger. (Björkman et al. 2011, s.18)


Om någon man känner bloggar om en produkt eller ett företag så har man väldigt stort förtroende för denna person och man litar på vad den skriver. Samma sak gäller om någon känd bloggare som man ser upp till bloggar om en produkt så känner många att de måste testa den och att den måste vara bra eftersom att denna bloggare använder den.

Björkman skriver att det är ett väldigt bra sätt för företag att marknadsföra sig via bloggar, det är modernt och personligt. En blogg är personligare än andra traditionella marknadsföringssätt.

Affiliatesmarknadsföring förekommer ofta på bloggar, det är ett system som drivs av annonsörer. Bloggare presenterar en produkt på bloggen och skriver en länk som skickar intresserade vidare till en annan sajt där man kan köpa produkten. Bloggaren får sedan betalt för varje person som klickar på denna länken. Om någon läsare klickar på länken och även köper en produkt så får bloggaren ännu mer pengar. (Björkman et al. 2011, s.21)

Björkman beskriver bloggare ibland skriver om en viss produkt utan att förklara varför. De kanske egentligen inte ens har provat produkten. De förespråkar endast produkten för att de antingen fått massa gratisprodukter i gengäld eller pengar. Det finns ett problem med detta då det står i marknadsföringslagen att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det framgår tydligt att det är fråga om marknadsföring. (Björkman et al. 2011, s.20)

Oftast har inte bloggaren någon personlig koppling till produkten eller företaget så blir det mer trovärdigt för konsumenterna än annan reklam direkt från företaget. Man vet att företag endast vill sälja sina produkter och man kan inte lita på att produkterna verkligen är så bra som företaget själv säger. Däremot om det kommer från en bloggare man kanske ser upp till så blir det mer trovärdigt.

Borg menar i sin studie om marknadsföring att människor tar gärna råd av de människor man har stort förtroende för innan man ska köpa något. Det finns dock en nackdel med word-of-mouth och det är att företag inte kan kontrollera det budskap som avsändaren förmedlar. Om någon person är missnöjd med någonting så pratar personen mer om den hade varit nöjd. Det kan alltså snabbt spridas negativa saker om ett företag. (Borg et al. 2011, s.11)

 

Marknadsföring på Twitter:

Många företag använder sig av Twitter för att marknadsföra sig och sprida information och nyheter. Företag kan snabbt och enkelt dela med sig av information till människor som är intresserasde av deras produkter och tjänster. Företag kan bygga en relation till sina kunder tack vare twitter. Kunder kan kommentera tweets och ge feedback till företaget. På så sätt så skapar man en kommunikation och en relation mellan kunder och företag.

På Twitter for business finns ett citat som beskriver Twitter på ett väldigt bra sätt som gör att man förstår vilket kraftfullt verktyg det är.

“Every day, millions of people turn to Twitter to connect to their interests, to share information, and find out what's happening in the world right now. Anyone can read, write and share messages of up to 140 characters on Twitter. These messages, or Tweets, are available to anyone interested in reading them, whether logged in or not. Your followers receive every one of your messages in their timeline - a feed of all the accounts they have subscribed to or followed on Twitter. This unique combination of open, public, and unfiltered Tweets delivered in a simple, standardized 140-character unit, allows Twitter users to share and discover what’s happening on any device in real time.” (Twitter for business 2012)

Staffan Tell menar så har vi människor blivit vana med att bli spammade med reklam så vi reagerar nästan inte längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska kommunicera och vara social och försöka skapa ett förtroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

Det finns en stor skillnad mellan marknadsföring på Facebook och på Twitter. Facebook används främst för att hålla kontakten med sina vänner och bekanta. På Facebook kan företag marknadsföra sig genom att ha en egen sida där de skickar ut information m.m. Twitter däremot är främst till för att dela nyheter och länkar m.m. På Twitter kan även konsumenter och marknadsförare kommunicera vilket gör Twitter till en väldigt bra plattform för marknadsföring. Konsumenter kan själva välja vilka företag de vill följa och få kontinuerlig information ifrån. Det gör att konsumenterna inte får onödig reklam som de egentligen inte vill ha utan de får endast information från de företag de är intresserade av. (Fjellman, Christine et la. 2012 s.13.)

Att marknadsföra sig på sociala medier är modernt och kommunikationsrikt.
Sociala medier som t.ex. Twitter är en tvåvägsrelation och är tillgänglig 24 timmar om dygnet vilket gör det lönsamt att marknadsföra företag där. (Fjellman, Christine et la. 2012 s.12.)

Enligt Christine Fjellman och Emma Jansson så finns det några termer som är viktiga att tänka på vid marknadsföring genom sociala medier. Man ska observera, rekrytera, utvärdera, engagera, mäta, främja och förbättra. (Fjellman, Christine et la. 2012 s.12.)

Sociala nätverk som t.ex. Twitter ger företag möjligheten att vårda och upprätthålla sin relation till sina kunder men också skapa nya relationer till nya kunder. “Det blir ett ömsesidigt deltagande som skapar långsiktiga relationer” (Fjellman, Christine et la. 2012 s.12.)

Mattias Handley (2009) skriver att nackdelen med att marknadsföra sig på Twitter är att det kan vara svårt att få plats med all text på endast 140 tecken. Det kan vara svårt att få ihop en intressant mening på så få ord. Därför måste man tänka efter extra noga innan man skriver något. Ett problem kan också vara om man vill dela med sig av länkar. En länk tar väldigt mycket plats och kan innehålla väldigt många ord vilket kan göra att det inte finns så mycket plats kvar att skriva någon förklarande text till länken. Det finns dock ett verktyg som man kan använda sig av som förkortar länkar. Denna hemsida heter Bitly.com, man skriver där in sin länk och så får man tillbaka en förkortad länk istället med färre ord.

Det är viktigt att man tänker på att ha en lockande text i tweetsen för att få människor att vilja klicka på länken. (Handley, Mattias 2009)

Det finns många applikationer, extra verktyg och kringsajter till Twitter. Antonio Riveras (2012) är grafiker och är utbildad i multimediateknik. Han har på sin företagsblogg sammanfattat några av de vanligaste tilläggen som finns till Twitter. Dessa är, Twubs.com, Bitly.com, Longtweets.com, Twitlonger.com, Tweetdeck.com, Twitscoop.com och Twitterfone. Dessa är bara några av alla kringsajter som finns kopplade till Twitter.

För att sammanfatta denna text om marknadsföring på Twitter så har jag kommit fram till att Twitter är ett bra verktyg att använda sig av för att marknadsföra sig själv, företag, evenemang eller vad som helst. Det är enkelt att uppdatera och det går snabbt. Det man publicerar kan nå ut till väldigt många människor och de kan ta del av informationen i exakt den stunden som man publicerar sin tweet.

 

Marknadsföring på Facebook:

 Staffan Tell (2010) menar att många företag tänker att de vill skapa sig en sida på Facebook och skicka ut säljerbjudanden och reklam till alla de miljoner människor som använder sig av Facebook. Han menar att facebook inte fungerar som traditionella reklammedier. På facebook så måste man förtjäna dina medlemmars och potentiella medlemmars uppmärksamhet. Man måste tänka efter noga vad man publicerar på sin sida för att få personer att gå med i din grupp/sida och förbli medlem.

 Jag har gjort en egen analys över marknadsföringen på Facebook och har kommit fram till lite olika slutsatser. Det finns många sätt att marknadsföra företag/produkter och människor på facebook. En del företag använder sig av sidor, där de lägger upp reklam, erbjudanden och information om sina företag. Många företag anordnar tävlingar, man måste då gå in och gilla deras facebooksida för att delta i tävlingen. Detta är ett sätt för företagen att få fler "gillningar" på sin sida. Fler "gillningar" på sin sida ger högre status. Personer som besöker sidan drar slutsatsen att företaget måste vara ett bra företag eftersom att många människor har tryckt på "gilla"-knappen.

 Många företag lägger upp nyheter och nya produkter på deras sidor för att få människor att bli lockade till att köpa deras varor och produkter. Men precis som Staffan Tell menar så har vi människor blivit så vana med att bli spammade med reklam att vi inte längre lägger märke till det längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

 Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska komunicera och vara social och försöka skapa ett fötroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

 Linda Andersson och Carlotte Brodin (2008) hävdar att förr i tiden så handlade PR-verksamheten och marknadsföring om att skapa så mycket publicitet som möjligt. Nu har det däremot förändrats, idag handlar det mer om en ömsesidig förståelse och ett långsiktigt relationsbyggande mellan kunder och företag. De menar att det idag handlar om att lyssna på kunder och skapa en dialog istället för att bara pumpa ut information. De tror på en öppen kommunikation och att det gäller att verkligen förstå målgruppen.

 En del menar att Facebooks reklam är ett hot mot den mänskliga integriteten. Linda Andersson och Charlotte Brodin (2010) menar att Facebook använder sig av reklam som är riktad till användaren. Med hjälp av Facebook-användares personliga information kan Facebook lista ut vad du är för en sorts människa och vad du gillar och Facebook kan i sin tur ge dig reklam som de tror att du är intresserad av. För vissa kan denna närvaron av företag leda till en känsla av intrång på privatlivet. Brit Stakston menar däremot att det kan handla om en generationsfråga. Hon menar att yngre människor är mer vana vid ett riktat budskap och tar därför inte lika illa vid sig som den äldre generationen.

 

Marknadsföring sociala medier:

 “Social media marketing, also known as word-of-mouth marketing, viral marketing, buzz, and guerilla marketing is the intentional influencing of consumer-to-consumer communications by

professional marketing techniques. Manufacturer and retailers, from food to electronics, are starting to understand the possibilities offered by the social media marketing. They have

evolved their approach to the customers, shifting from traditional one-to-many communication to one-to-one approach, offering direct assistance to individuals at any time through the social media sites such as Facebook, Twitter, MySpace, etc. In turn, companies can learn about customers’ needs through users’ feedback or by observing conversations, resulting in involvement of members of the community in the co-creation of value through the generation of ideas”. (Pletikosa Cvijikj, Irena et la. 2011 s.1.)

 Precis som Pletikosa Cvijiki skriver i sin artikel så är det fler och fler företag som börjar förstå möjligheterna med marknadsföring via sociala medier. Sociala medier växer sig allt större och fler och fler börjar använda sig av dem.

 Diskussion:

 Vilket socialt medie ska man då välja att marknadsföra sitt företag på? Efter att ha analyserat de olika plattformarna Facebook, Twitter och blogg så tror jag att det beror väldigt mycket på vad det är för sorts företag. För vissa företag kan Facebook vara det bästa alternativet medan en blogg kanske fungerar bättre för andra. Att marknadsföra sig via sociala medier verkar dock vara det nya sättet att marknadsföra sig på och tack vare denna flervägskommunikation mellan företag och kunder så skapas en dialog och ett förtroende vilket gör marknadsföringen mer effektiv. Att man med hjälp av sociala medier kan nå ut till så oerhört många människor är en väldigt stor fördel. En del företag kanske inte vågar marknadsföra sig på sociala medier då de är rädda för att det ska spridas negativ kritik och att det kan vara svårt att kontrollera och stoppa. Jag tycker inte att man ska vara rädd för detta, de positiva effekterna av att synas på sociala medierna väger upp dessa nackdelar. 

 

Slutsats:

 Marknadsföring har blivit en stor del av sociala medier. Facebook, Twitter och bloggar är några av de största och vanligaste. Alla dessa plattformar bygger på flervägs-kommunikation och företagen kan föra en dialog med sina kunder. Detta är en stor skillnad om man jämför med traditionell marknadsföring där denna flervägskommunikation inte finns. Det finns en stor risk för företag att finnas på sociala medier som t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar. Man kan inte kontrollera allt som skrivs, vem som helst kan kommentera i kommentarsfälten och skriva vad som helst. De diskussioner som sker på Facebook, på Twitter och bloggar är synligt och öppet för alla. Alla kan ta del av informationen. Det gör att det kan spridas både positiva och negativa budskap om företagen. Därför är det viktigt att man sköter sin företagssida på Facebook, Twitter eller blogg. Det är viktigt att försöka ha koll på vad som skrivs för att förhindra att det sprids negativ information och kritik. Även om det finns en del nackdelar med marknadsföring på sociala medier så väger de positiva effekterna upp. Det finns absolut fler fördelar än nackdelar. Marknadsföring via sociala medier är någonting som kommer att bli allt vanligare och fler och fler företag kommer att uptäcka dess möjligheter och fördelar.

 

 

Källor:

 

Borg, Sara. Branthammer, Sandra. Olsson, Kristofer. (2011). Marknadsföring via personliga bloggar – trovärdigt och styrbart?.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://kristoferbjorkman.com/wp-content/uploads/2007/02/uppsatsen.pdf) [2007-01-18].

Björkman, Anna. Jonsson, Maja. (2011). All marknadsföring är bra marknadsföring, eller?- En studie om marknadsföring på bloggar.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:430001) [2011-07-05].

 

Handley, Mattias. (2009). Hur fungerar Twitter- eller hur blir man bra på Twitteranvändande. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.spinell.se/hur-fungerar-twitter-eller-hur-man-blir-bra-pa-twitter-anvandande/ ) [09-04-19].

Riveras, Antonio. (2012). 17 verktyg för applikationer för Twitter. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.grafixstudio.se/social-media/17-verktyg-och-applikationer-for-twitter/) [2012].

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/) [2010-02-11].

Twitter Business (2012). What is Twitter?. [Elektronisk]. Tillgänglig (https://business.twitter.com/en/basics/what-is-twitter/) [2012].

Fjellman, Christine. Jansson, Emma. (2012). Marknadsföring via sociala med medier Social Media Marketing. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://his.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A535761) [2012].

 

Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info) [2012].

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ ) [2010-02-11].

 

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 ) [2008-08-18].

 Pletikosa Cvijikj, Irena. Michahelles, Florian. (2011). Understanding Social Media Marketing: A case study on topics, categories and sentiment on a Facebook Brand Page.Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:( http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2190000/2181066/p175-cvijikj.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=175668165&CFTOKEN=33266764&__acm__=1359494878_14210bd0f616d0ba6c827b613ab14b6a ) [2011].

 

 

Emelie af Geijerstam

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela