emelieafg.blogg.se

Reviewkommentar 2 till Marie Costers essä

Publicerad 2013-01-30 17:05:40 i Allmänt,

Reviewkommentar 2 till Marie Costers essä

Marie har skrivit en essä om Pinterest och Instagram, vad det är för något, hur man kan använda sig av det och hur man kan använda sig av det som en marknadsföringsplattform. Marie skriver i sin essä om hur man kan använda bilder i marknadsföring och essän är väldigt intressant och välskriven.

 Väldigt intressant att Marie tar upp olika sätt hur man kan använda sig av Pinterest och Instagram som en marknadsföringsplattform. Jag håller med Marie om att Instagram kan bidra till snabb marknadsföring genom bilder. Företag har här möjlighet att kommunicera med sina kunder då kunder kan ”gilla” och kommentera bilderna. Att använda sig av Instagram för att marknadsföra sitt företag och sina produkter tror jag är ett väldigt bra sätt, det är enkelt och fungerar snabbt. Man kan nå ut till många människor samtidigt och precis som Marie skriver så kan man ha en speciell hashtag för att kategorisera sina utskick. Detta gör det lättare för användaren att hitta inläggen genom sina egna sökningar.

 Kanske kunde Marie ha förklarat lite mer tydligt vad Pinterest är för någonting och vad det innebär att  man ”pinnar”. Det kan vara svårt att förstå om man inte använder sig av Pinterest eller vet vad det är.

 Det var väldigt intressanta punkter som Marie tog upp om varför företag ska vara aktiva på Pinterest. Man kan visa upp olika produkter och tjänster, använda Pinterest som portfolio och visa vad företaget tidigare har gjort och man kan skapa större exponering och medvetenhet kring varumärket. Det finns alltså många fördelar med att markndsföra företag via Pinterest.

 Annars en bra och väldigt intressant essä.

 Här är några länkar som kanske kan vara intressanta för din essä:

 http://internetworld.idg.se/2.1006/1.455713

 http://pinterest.com/iwonaaa/marknadsforing-sociala-medier-svenska/

 

Reviewkommentar till Hanna Björnbergs essä

Publicerad 2013-01-30 16:28:16 i Allmänt,

Reviewkommentar 1 till Hanna Björnbergs essä

Hanna Björnberg har skrivit en essä som handlar om bekräftelsebehovet som uppstått på olika sociala medier. Hanna börjar med att förklara olika sociala medier, hur de fungerar och varför vi har ett så stort bekräftelsebehov.

 Idag har många tillgång till internet dygnet runt och det gör att vi ofta känner oss tvungna att hålla oss uppdaterade på de sociala medierna för att vi inte ska missa någonting. Vi missar då kanske saker runtomkring oss i den riktiga världen istället.

 Alla människor vill ha uppmärksamhet och bekräftelse, man vill känna sig sedd. Det är helt naturligt, men vart går gränsen? När går det för långt? Att få komplimanger i vardagen är någonting som vi alla behöver och tack vare internet och sociala medier har det gjort det enklare. Svaga människor med dåligt självförtroende vill gärna ha beröm och kräver uppmärksamhet. Detta jagande efter omgivningens uppmuntran och uppmärksamhet kan jämföras med vilken form av missbruk som helst. 

 Hanna beskriver även att ungdomar försöker att hitta sin identitet via sociala medier, att dela saker som är privata är en del av det. Detta tror jag är väldigt viktigt för dagens ungdomar och är en del av utveckligen och att skapa sig en identitet.

 Dessa sociala medier som t.ex. Facebook kan också skapa ångest, alla statusuppdateringar är ofta väldigt positiva och alla verkar ha ett perfekt liv. Man skriver ofta bara roliga saker som händer i ens liv och man delar med sig av de allra lyckligaste bilderna. Det kan göra att det skapas en orimlig bild av hur livet är. Allting är inte perfekt även om det kanske verkar så på utsidan. Det kan göra att man själv känner sig otillräcklig och man kan få ångest och känna sig misslyckad för att man inte har det perfekta livet som alla andra verkar ha. Detta är också en intressant diskussion som du skulle kunna ha med i din essä.

Jag tycker att Hanna har gjort en väldigt bra och intressant essä, hon har tagit upp väldigt intressanta aspekter och ämnet hon har valt att skriva om passar väldigt bra just nu i tiden och det känns väldigt aktuellt.

 Här är en video som handlar om beroende på Facebook och ångest:

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2167322

 Andra källor jag tycker är intressanta:

http://www.aftonbladet.se/wendela/article12816762.ab

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/jag-loggade-in-20-ganger-per-dag_5148399.svd

 http://nina1.ulmestad.com/sjalvkansla-och-olika-bekraftelsebehov.aspx

 

Argumentation om betyg

Publicerad 2013-01-30 01:34:50 i Allmänt,

Argumentation om betyg:

 Jag valde att använda mig av tjänsterna blogg, Facebook och Twitter. Jag ville fördjupa mig och lära mig mer om dessa då de är de sociala medier jag använder mest. Sedan skrev jag om vad dessa tjänster är för något, hur man kan använda sig av dessa, och hur man kan använda sig av dessa i ett marknadsföringsperspektiv.

 Jag valde att skriva att fördjupa mig och skriva en essä om marknadsföring via sociala medier. Jag tog då reda på hur företag kan marknadsföra sig via Facebook, bloggar och Twitter. Skillnader mellan dessa tjänster ur ett marknadsföringsperspektiv och även fördelar och nackdelar.

 Jag tycker att jag varit noga med att leta upp relevanta källor och läst på mycket om mitt ämne. Jag har lärt mig väldigt mycket om detta ämne som jag inte visste innan. Jag har lärt mig många fler funktioner på Facebook, på bloggar och på Twitter som jag inte visste fanns tidigare. Jag tycker att jag kommit fram till många intressanta saker och jag har verkligen försökt att fördjupa mig i de olika tjänsterna. Jag har varit delaktig i alla moment i kursen och gjort alla moment och uppgifter man ska göra. Därför tycker jag att jag skulle kunna nå både G och VG.

 

 

 

Kommentar tjänst C

Publicerad 2013-01-30 01:21:30 i Allmänt,

Kommentar till tjänst C

 

Jag har kommenterat Emelie Bäckströms twitterinlägg om bloggar. Här är länkar till hennes inlägg:

 

  1. http://twishort.com/F0Hcc
  2. http://twishort.com/R9Hcc
  3. http://twishort.com/hMHcc

 

Emelie beskriver tydligt och bra i det första inlägget om vad en blogg är för någonting och hur man kan använda sig av bloggar. Eftersom att jag själv skrivit om bloggar så är det väldigt intressant att läsa om vad andra väljer att skriva och ta upp i sina inlägg.

 Emelie har använt Twitter för att beskriva bloggar och hon har då valt att använda sig av twishort. Twishort är en väldigt bra applikation man kan använda sig av om man känner att man vill skriva mer än bara 140 tecken som en vanlig tweet innehåller. (long-tweets, 2012)

 I det andra inlägget skriver Emelie om dold reklam i bloggar. Emelie tar upp mycket intressanta saker som det här med att företag skickar gatisprodukter och liknande till bloggare för att de ska blogga om deras produkter och på så vis marknadsföra sig själva. Det är intressant det du tar upp och att detta faktiskt inte är lagligt. De som bloggar om produkter är skyldiga att tydligt visa för sina bloggläsare att de fått en produkt av ett företag i utbyte mot att skriva ett positivt inlägg om deras företag eller produkt.

 I det tredje inlägget så skriver Emelie om bloggen som ett marknadsföringsverktyg. Emelie beskriver att det är viktigt att lägga ner arbete på sin blogg och det är viktigt att tala om för sina kunder att man faktiskt har en blogg. Jag håller verkligen med om detta, det är viktigt att lägga ner arbete på sin blogg och hålla den uppdaterat för att folk inte ska tröttna. Jag tror även att det är viktigt att t.ex. vara noga med att vara snabb på att svara på kommentarer för att besökare ska känna sig sedda och vilja besöka bloggen igen. 

 Jag har själv skrivit en del om detta med dold reklam och om marknadsföring på bloggar. Här är några källor som kanske är intressanta för dig, Marie Coster tipsade mig även om en väldigt intressant film som handlar om just det här med dold reklam i bloggar. Här nedan finns länkarna:

 * Borg, Sara. Branthammer, Sandra. Olsson, Kristofer. (2011). Marknadsföring via personliga bloggar – trovärdigt och styrbart?.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://kristoferbjorkman.com/wp-content/uploads/2007/02/uppsatsen.pdf) [2007-01-18].

* Björkman, Anna. Jonsson, Maja. (2011). All marknadsföring är bra marknadsföring, eller?- En studie om marknadsföring på bloggar.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:430001) [2011-07-05].

Länk till film om dold reklam:

http://www.svt.se/plus/artiklar/dold-reklam-i-bloggar

 Källor:

 Twitter. (2011). Twitter. [Elektronisk].
Tillgänglig:( http://fly.twitter.com/) [2011].

Long-tweets. (2012).Tweet more than 140 characters with long-tweets.com. [Elektronisk]. Tillgänglig ( http://long-tweets.com/ ) [2012].

Kommentar till tjänst B

Publicerad 2013-01-30 00:35:45 i Allmänt,

Kommentar till tjänst B

 

Jag har kommenterat Caroline Jensens facebookinlägg om Twitter. Här är länkar till de sidor där Caroline Jensen skrivit tjänst B:

 1. http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=355216737906943&id=349794471782503

 2. http://www.facebook.com/media/set/? set=a.355228837905733.79946.349794471782503&type=1#!/media/set/?set=a.355228837905733.79946.349794471782503&type=1

 3. http://www.facebook.com/notes/ddb302-caroline-jensen/tj%C3%A4nst-b-twitter-facebooka-nr-3/355559214539362

 

 Kommentar:

 Jag tycker att Caroline Jensen beskriver enkelt och kortfattat i första inlägget om vad Twitter är och varför vi använder oss av det. Hon beskriver att Twitter är en slags mikroblogg och mikrobloggar kan man använda sig av om man inte har tid att skriva vanliga blogginlägg varje dag, men ändå vill känna dig relevant och visa att man existerar.

 Inlägg nummer två var väldigt intressant, det var uppbyggt av flera olika foton där man kan bläddra i ett fotoalbum. Bredvid varje bild har Caroline gjort en beskrivning till bilden som förklarar olika funktioner med Twitter. Att presentera informationen på detta sättet genom både bilder och text var väldigt intressant och gjorde texten mycket intressantare och roligare att läsa.

 Caroline tar även upp de olika tilläggen/applikationer man kan använda till Twitter såsom Bitly, longtweets, tweetdeck och twitpic vilket är väldigt intressant och bra att veta. Det finns väldigt många bra applikationer som förenklar användandet.

I inlägg numer tre skriver Caroline om marknadsföring på Twitter. Jag har själv skrivit en del om detta och jag håller verkligen med om det hon skriver. Caroline beskriver att istället för att endast tweeta om företagsinformationen eller länka till senaste reklamkampanjerna så borde man fokusera på produkten eller tjänstens funktioner. Caroline srkiver även att innan man twittrar borde man ställa sig frågan om det här verkligen är intressant för andra än dig själv och företagets anställda.

 Jag tror det är väldigt viktigt att man är mån om vad man skriver på Twitter om man nu har tänkt att marknadsföra sitt företag där. Det är viktigt att inte bara spotta ur sig massa information som inte är relevant och intressant. Då tappar människor intresset och vi blir redan bombarderade tillräckligt med reklam idag.

 Jag har läst en del intressanta blogginlägg av Staffan Tell, han menar att vi människor blivit vana med att bli spammade med reklam så vi reagerar nästan inte längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

 

Källor:

 Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/) [2010-02-11].

 

 

 

Kommentar till tjänst A

Publicerad 2013-01-29 23:59:14 i Allmänt,

Kommentar till Emelie Wedenbergs inlägg Tjänst A. Inläggen hon har gjort hittar ni på hennes blogg här: http://design.emeliewedenberg.se/blog/page/3/

 

Kommentar:

 Jag tycker att Emelie gjort en bra beskrivning av vad podcasting är för något. Här är ett citat där Emelie beskriver hur podcasting fungerar.

 ” Det som skiljer vanliga nedladdningsbara ljudfiler, eller helt enkelt nedladdningsbara filer i stort vilka laddas ner manuellt, och podcasting åt är att podcastar prenumererar man på via RSS som automatiskt laddar ner den senast publicerade ljudfilen/avsnittet i podcasten till användaren för avlyssning. Filen lagras lokalt på användarens dator eller mediaspelare och kan lyssnas på utan uppkoppling till Internet. Podcasten man prenumererar på via RSS består av serie audiofiler som ingår i en “feed” som sedermera matas ut till prenumerantens mediaspelare allteftersom och i ordning.”

 Detta var en väldigt bra förklaring tycker jag. Man förstår hur podcasts fungerar till skillnad från vanliga nedladdningsbara filer. Emelie har gjort lagom långa blogginlägg vilket jag tycker är väldigt bra då man annars enkelt kan tappa intresset för det man läser.

 Mikael Elm har gjort en studie och kommit fram till att man ska hålla sig till ganska korta blogginlägg. Därför är det viktigt att inte göra för långa blogginlägg för att läsare ska vilja stanna kvar på sidan och läsa hela inlägget. Blogginlägg ska gärna innehålla bilder för att få läsare intresserade av att läsa. Emelie har lagt in en del bilder i sina blogginlägg och det gör inläggen mycket intressantare.

 Emelie har även lagt ut en video om hur man skapar en podcast. Den var väldigt intressant. Att förklara någonting genom att visa en film gör det tydligare och enklare att förstå hur någonting fungerar.

 Emelie förklarar även vad det finns för användningsområden med podcasts och hur man kan använda det som utbildningsverktyg. Emelie beskriver några fördelar med att använda podcasting som utbildningsverktyg, elever kan göra annat samtidigt som denne lyssnar som t.ex. städa, köra bil, vänta på bussen m.m. Detta gör att podcasting är ett väldigt effektivt sätt att lära sig saker på. (Ormond, 2008, s. 234). Väldigt intressant att Emelie tar upp dessa fördelar.

 Innan visste jag knappt vad podcasting var för något men efter att ha läst dessa inlägg av Emelie så förstår jag nu hur det fungerar. Att man kan använda podcasts i utbildningssyfte verkar vara ett väldigt bra och intressant sätt att lära sig på.

 

Källor:

 

Elm, Mikael. (2011). Drivkraften bakom bloggande -en studie av svenska bloggare. Umeå. Instutiotionen för Informatik. (Studie/Umeå universitet) Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:141976) [2008].

 Ormond, Pat R., (2008). Podcasting enhances learning. [Elektronisk]. Journal of Computing Sciences in Colleges, vol 24:1, p. 232-238. Tillgänglig: ACM Digital Library <http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1410000/1409817/p232-ormond.pdf?ip=193.10.199.184&acc=PUBLIC&CFID=207034036&CFTOKEN=29973923&__acm__=1353498656_a260d10010c4b616d533f2995be951d7> [2012-11-21]

 

 

 

 

 

Essä

Publicerad 2013-01-29 23:24:03 i Allmänt,

Essä: Marknadsföring via sociala medier

 

Abstract:

Det är en väldigt stor skillnad på traditionell marknadsföring och marknadsföring via sociala medier. Idag sker en väldigt stor del av marknadsföringen via sociala medier, jag har därför valt att ta reda på hur man marknadsför företag via olika sociala medier. Jag har även tagit reda på fördelar och nackdelar med marknadsföring via sociala medier.

 Jag var valt att ta reda på vad det är för skillnad på att marknadsföra företag på Facebook, Twitter och på bloggar. Jag har valt dessa tre då de är några av de allra vanligaste sociala medierna.

 

Inledning:

De senaste åren har det dykt upp allt fler sociala medier. Några av de största är Facebook, Twitter och bloggar. Det är dessa sociala medier jag har fördjupat mig i.

 Bloggar har funnits sedan mitten av 1990-talet och en blogg liknar en dagbok och fungerar ungefär på samma sätt. Skillnaden är att en blogg är elektronisk och vem som helst kan läsa den. En blogg innehåller inlägg som består av text och kan även innehålla bilder. På en blogg finns ofta ett kommentarsfält under varje inlägg. Där kan läsare kommentera och den som skrivit bloggen kan svara på deras kommentarer.

En blogg kan handla om vad som helst, det vanligaste är att man skriver personliga saker i en blogg som t.ex. sin vardag. Nu är det inte bara privatpersoner som använder sig av bloggar, även företag använder sig av bloggar för att marknadsföra sitt företag.

 Facebook är också ett socialt medie som företag använder för att marknadsföra sig. Facebook grundades år 2004 av Mark Zuckerberg och hans studentkamrater och de studerade på Harvards universitet i Usa. Från början var Facebook endast en webbplats som var tänkt som ett nätverk för studenter. Facebook har idag spridit sig något enormt och enligt Michael Jenselius artikel så är det över 845 miljoner användare som loggar in någon gång i månaden och 500 miljoner användare som loggar in varje dag.

Även Twitter används av en del företag för att marknadsföra sig. Twitter grundades i San Francisco och används av människor i nästan alla länder i världen.

På Twitter kan man ta del av de senaste nyheterna, ideerna och åsikterna och information om vad du tycker är intressant. På Twitter kan man ta del av nyheter i realtid, allt som publiceras på Twitter går att ta del av precis i samma tid som det publiceras. Detta gör att all information är uppdaterad och väldigt anpassad till vad som händer just nu.

 Man kan alltså med hjälp av dessa sociala medier nå ut till nästan hela världen på en och samma gång. Det är en av de största fördelarna med att marknadsföra företag via sociala medier, man kan nå ut till så oerhört många människor.

 

Marknadsföring på bloggar:

 På de flesta bloggar finns reklamannonser och banners. Annonser som ligger i vänster eller höger kant är väldigt vanligt, ibland kan även annonserna hamna mellan varje blogginlägg. Detta är ett sätt för företag att synas och få uppmärksamhet och förhoppningsvis är det någon läsare som klickar på annonsen och i bästa fall köper produkten.

En del företag tar kontakt med kända bloggare och ber dem skriva om deras produkt. Ofta skickar företag gratisprodukter för att de vill att bloggare ska testa deras produkt och skriva om den, ibland även mot betalning. (Björkman et al. 2011, s.9)

Ett annat sätt för företag att marknadsföra sig via bloggar är att skapa en egen blogg för företaget. Då skapas en så kallad tvåvägskommunikation. Företagen kan på bloggen skriva om sina produkter, lägga ut bilder, nyheter och liknande. Konsumenter kan kommentera inlägg och ställa frågor. Detta är ett väldigt bra sätt för att skapa en god relation mellan konsumenter och företag. Konsumenterna får en personlig kontakt med företagen.

Det finns någonting som heter word-of-mouth, det betyder att nöjda kunder för budskapet vidare till andra. Människor har väldigt stort förtroende för det vänner och familj säger. (Björkman et al. 2011, s.18)


Om någon man känner bloggar om en produkt eller ett företag så har man väldigt stort förtroende för denna person och man litar på vad den skriver. Samma sak gäller om någon känd bloggare som man ser upp till bloggar om en produkt så känner många att de måste testa den och att den måste vara bra eftersom att denna bloggare använder den.

Björkman skriver att det är ett väldigt bra sätt för företag att marknadsföra sig via bloggar, det är modernt och personligt. En blogg är personligare än andra traditionella marknadsföringssätt.

Affiliatesmarknadsföring förekommer ofta på bloggar, det är ett system som drivs av annonsörer. Bloggare presenterar en produkt på bloggen och skriver en länk som skickar intresserade vidare till en annan sajt där man kan köpa produkten. Bloggaren får sedan betalt för varje person som klickar på denna länken. Om någon läsare klickar på länken och även köper en produkt så får bloggaren ännu mer pengar. (Björkman et al. 2011, s.21)

Björkman beskriver bloggare ibland skriver om en viss produkt utan att förklara varför. De kanske egentligen inte ens har provat produkten. De förespråkar endast produkten för att de antingen fått massa gratisprodukter i gengäld eller pengar. Det finns ett problem med detta då det står i marknadsföringslagen att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det framgår tydligt att det är fråga om marknadsföring. (Björkman et al. 2011, s.20)

Oftast har inte bloggaren någon personlig koppling till produkten eller företaget så blir det mer trovärdigt för konsumenterna än annan reklam direkt från företaget. Man vet att företag endast vill sälja sina produkter och man kan inte lita på att produkterna verkligen är så bra som företaget själv säger. Däremot om det kommer från en bloggare man kanske ser upp till så blir det mer trovärdigt.

Borg menar i sin studie om marknadsföring att människor tar gärna råd av de människor man har stort förtroende för innan man ska köpa något. Det finns dock en nackdel med word-of-mouth och det är att företag inte kan kontrollera det budskap som avsändaren förmedlar. Om någon person är missnöjd med någonting så pratar personen mer om den hade varit nöjd. Det kan alltså snabbt spridas negativa saker om ett företag. (Borg et al. 2011, s.11)

 

Marknadsföring på Twitter:

Många företag använder sig av Twitter för att marknadsföra sig och sprida information och nyheter. Företag kan snabbt och enkelt dela med sig av information till människor som är intresserasde av deras produkter och tjänster. Företag kan bygga en relation till sina kunder tack vare twitter. Kunder kan kommentera tweets och ge feedback till företaget. På så sätt så skapar man en kommunikation och en relation mellan kunder och företag.

På Twitter for business finns ett citat som beskriver Twitter på ett väldigt bra sätt som gör att man förstår vilket kraftfullt verktyg det är.

“Every day, millions of people turn to Twitter to connect to their interests, to share information, and find out what's happening in the world right now. Anyone can read, write and share messages of up to 140 characters on Twitter. These messages, or Tweets, are available to anyone interested in reading them, whether logged in or not. Your followers receive every one of your messages in their timeline - a feed of all the accounts they have subscribed to or followed on Twitter. This unique combination of open, public, and unfiltered Tweets delivered in a simple, standardized 140-character unit, allows Twitter users to share and discover what’s happening on any device in real time.” (Twitter for business 2012)

Staffan Tell menar så har vi människor blivit vana med att bli spammade med reklam så vi reagerar nästan inte längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska kommunicera och vara social och försöka skapa ett förtroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

Det finns en stor skillnad mellan marknadsföring på Facebook och på Twitter. Facebook används främst för att hålla kontakten med sina vänner och bekanta. På Facebook kan företag marknadsföra sig genom att ha en egen sida där de skickar ut information m.m. Twitter däremot är främst till för att dela nyheter och länkar m.m. På Twitter kan även konsumenter och marknadsförare kommunicera vilket gör Twitter till en väldigt bra plattform för marknadsföring. Konsumenter kan själva välja vilka företag de vill följa och få kontinuerlig information ifrån. Det gör att konsumenterna inte får onödig reklam som de egentligen inte vill ha utan de får endast information från de företag de är intresserade av. (Fjellman, Christine et la. 2012 s.13.)

Att marknadsföra sig på sociala medier är modernt och kommunikationsrikt.
Sociala medier som t.ex. Twitter är en tvåvägsrelation och är tillgänglig 24 timmar om dygnet vilket gör det lönsamt att marknadsföra företag där. (Fjellman, Christine et la. 2012 s.12.)

Enligt Christine Fjellman och Emma Jansson så finns det några termer som är viktiga att tänka på vid marknadsföring genom sociala medier. Man ska observera, rekrytera, utvärdera, engagera, mäta, främja och förbättra. (Fjellman, Christine et la. 2012 s.12.)

Sociala nätverk som t.ex. Twitter ger företag möjligheten att vårda och upprätthålla sin relation till sina kunder men också skapa nya relationer till nya kunder. “Det blir ett ömsesidigt deltagande som skapar långsiktiga relationer” (Fjellman, Christine et la. 2012 s.12.)

Mattias Handley (2009) skriver att nackdelen med att marknadsföra sig på Twitter är att det kan vara svårt att få plats med all text på endast 140 tecken. Det kan vara svårt att få ihop en intressant mening på så få ord. Därför måste man tänka efter extra noga innan man skriver något. Ett problem kan också vara om man vill dela med sig av länkar. En länk tar väldigt mycket plats och kan innehålla väldigt många ord vilket kan göra att det inte finns så mycket plats kvar att skriva någon förklarande text till länken. Det finns dock ett verktyg som man kan använda sig av som förkortar länkar. Denna hemsida heter Bitly.com, man skriver där in sin länk och så får man tillbaka en förkortad länk istället med färre ord.

Det är viktigt att man tänker på att ha en lockande text i tweetsen för att få människor att vilja klicka på länken. (Handley, Mattias 2009)

Det finns många applikationer, extra verktyg och kringsajter till Twitter. Antonio Riveras (2012) är grafiker och är utbildad i multimediateknik. Han har på sin företagsblogg sammanfattat några av de vanligaste tilläggen som finns till Twitter. Dessa är, Twubs.com, Bitly.com, Longtweets.com, Twitlonger.com, Tweetdeck.com, Twitscoop.com och Twitterfone. Dessa är bara några av alla kringsajter som finns kopplade till Twitter.

För att sammanfatta denna text om marknadsföring på Twitter så har jag kommit fram till att Twitter är ett bra verktyg att använda sig av för att marknadsföra sig själv, företag, evenemang eller vad som helst. Det är enkelt att uppdatera och det går snabbt. Det man publicerar kan nå ut till väldigt många människor och de kan ta del av informationen i exakt den stunden som man publicerar sin tweet.

 

Marknadsföring på Facebook:

 Staffan Tell (2010) menar att många företag tänker att de vill skapa sig en sida på Facebook och skicka ut säljerbjudanden och reklam till alla de miljoner människor som använder sig av Facebook. Han menar att facebook inte fungerar som traditionella reklammedier. På facebook så måste man förtjäna dina medlemmars och potentiella medlemmars uppmärksamhet. Man måste tänka efter noga vad man publicerar på sin sida för att få personer att gå med i din grupp/sida och förbli medlem.

 Jag har gjort en egen analys över marknadsföringen på Facebook och har kommit fram till lite olika slutsatser. Det finns många sätt att marknadsföra företag/produkter och människor på facebook. En del företag använder sig av sidor, där de lägger upp reklam, erbjudanden och information om sina företag. Många företag anordnar tävlingar, man måste då gå in och gilla deras facebooksida för att delta i tävlingen. Detta är ett sätt för företagen att få fler "gillningar" på sin sida. Fler "gillningar" på sin sida ger högre status. Personer som besöker sidan drar slutsatsen att företaget måste vara ett bra företag eftersom att många människor har tryckt på "gilla"-knappen.

 Många företag lägger upp nyheter och nya produkter på deras sidor för att få människor att bli lockade till att köpa deras varor och produkter. Men precis som Staffan Tell menar så har vi människor blivit så vana med att bli spammade med reklam att vi inte längre lägger märke till det längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

 Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska komunicera och vara social och försöka skapa ett fötroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

 Linda Andersson och Carlotte Brodin (2008) hävdar att förr i tiden så handlade PR-verksamheten och marknadsföring om att skapa så mycket publicitet som möjligt. Nu har det däremot förändrats, idag handlar det mer om en ömsesidig förståelse och ett långsiktigt relationsbyggande mellan kunder och företag. De menar att det idag handlar om att lyssna på kunder och skapa en dialog istället för att bara pumpa ut information. De tror på en öppen kommunikation och att det gäller att verkligen förstå målgruppen.

 En del menar att Facebooks reklam är ett hot mot den mänskliga integriteten. Linda Andersson och Charlotte Brodin (2010) menar att Facebook använder sig av reklam som är riktad till användaren. Med hjälp av Facebook-användares personliga information kan Facebook lista ut vad du är för en sorts människa och vad du gillar och Facebook kan i sin tur ge dig reklam som de tror att du är intresserad av. För vissa kan denna närvaron av företag leda till en känsla av intrång på privatlivet. Brit Stakston menar däremot att det kan handla om en generationsfråga. Hon menar att yngre människor är mer vana vid ett riktat budskap och tar därför inte lika illa vid sig som den äldre generationen.

 

Marknadsföring sociala medier:

 “Social media marketing, also known as word-of-mouth marketing, viral marketing, buzz, and guerilla marketing is the intentional influencing of consumer-to-consumer communications by

professional marketing techniques. Manufacturer and retailers, from food to electronics, are starting to understand the possibilities offered by the social media marketing. They have

evolved their approach to the customers, shifting from traditional one-to-many communication to one-to-one approach, offering direct assistance to individuals at any time through the social media sites such as Facebook, Twitter, MySpace, etc. In turn, companies can learn about customers’ needs through users’ feedback or by observing conversations, resulting in involvement of members of the community in the co-creation of value through the generation of ideas”. (Pletikosa Cvijikj, Irena et la. 2011 s.1.)

 Precis som Pletikosa Cvijiki skriver i sin artikel så är det fler och fler företag som börjar förstå möjligheterna med marknadsföring via sociala medier. Sociala medier växer sig allt större och fler och fler börjar använda sig av dem.

 Diskussion:

 Vilket socialt medie ska man då välja att marknadsföra sitt företag på? Efter att ha analyserat de olika plattformarna Facebook, Twitter och blogg så tror jag att det beror väldigt mycket på vad det är för sorts företag. För vissa företag kan Facebook vara det bästa alternativet medan en blogg kanske fungerar bättre för andra. Att marknadsföra sig via sociala medier verkar dock vara det nya sättet att marknadsföra sig på och tack vare denna flervägskommunikation mellan företag och kunder så skapas en dialog och ett förtroende vilket gör marknadsföringen mer effektiv. Att man med hjälp av sociala medier kan nå ut till så oerhört många människor är en väldigt stor fördel. En del företag kanske inte vågar marknadsföra sig på sociala medier då de är rädda för att det ska spridas negativ kritik och att det kan vara svårt att kontrollera och stoppa. Jag tycker inte att man ska vara rädd för detta, de positiva effekterna av att synas på sociala medierna väger upp dessa nackdelar. 

 

Slutsats:

 Marknadsföring har blivit en stor del av sociala medier. Facebook, Twitter och bloggar är några av de största och vanligaste. Alla dessa plattformar bygger på flervägs-kommunikation och företagen kan föra en dialog med sina kunder. Detta är en stor skillnad om man jämför med traditionell marknadsföring där denna flervägskommunikation inte finns. Det finns en stor risk för företag att finnas på sociala medier som t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar. Man kan inte kontrollera allt som skrivs, vem som helst kan kommentera i kommentarsfälten och skriva vad som helst. De diskussioner som sker på Facebook, på Twitter och bloggar är synligt och öppet för alla. Alla kan ta del av informationen. Det gör att det kan spridas både positiva och negativa budskap om företagen. Därför är det viktigt att man sköter sin företagssida på Facebook, Twitter eller blogg. Det är viktigt att försöka ha koll på vad som skrivs för att förhindra att det sprids negativ information och kritik. Även om det finns en del nackdelar med marknadsföring på sociala medier så väger de positiva effekterna upp. Det finns absolut fler fördelar än nackdelar. Marknadsföring via sociala medier är någonting som kommer att bli allt vanligare och fler och fler företag kommer att uptäcka dess möjligheter och fördelar.

 

 

Källor:

 

Borg, Sara. Branthammer, Sandra. Olsson, Kristofer. (2011). Marknadsföring via personliga bloggar – trovärdigt och styrbart?.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://kristoferbjorkman.com/wp-content/uploads/2007/02/uppsatsen.pdf) [2007-01-18].

Björkman, Anna. Jonsson, Maja. (2011). All marknadsföring är bra marknadsföring, eller?- En studie om marknadsföring på bloggar.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:430001) [2011-07-05].

 

Handley, Mattias. (2009). Hur fungerar Twitter- eller hur blir man bra på Twitteranvändande. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.spinell.se/hur-fungerar-twitter-eller-hur-man-blir-bra-pa-twitter-anvandande/ ) [09-04-19].

Riveras, Antonio. (2012). 17 verktyg för applikationer för Twitter. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.grafixstudio.se/social-media/17-verktyg-och-applikationer-for-twitter/) [2012].

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/) [2010-02-11].

Twitter Business (2012). What is Twitter?. [Elektronisk]. Tillgänglig (https://business.twitter.com/en/basics/what-is-twitter/) [2012].

Fjellman, Christine. Jansson, Emma. (2012). Marknadsföring via sociala med medier Social Media Marketing. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://his.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A535761) [2012].

 

Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info) [2012].

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ ) [2010-02-11].

 

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 ) [2008-08-18].

 Pletikosa Cvijikj, Irena. Michahelles, Florian. (2011). Understanding Social Media Marketing: A case study on topics, categories and sentiment on a Facebook Brand Page.Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:( http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2190000/2181066/p175-cvijikj.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=175668165&CFTOKEN=33266764&__acm__=1359494878_14210bd0f616d0ba6c827b613ab14b6a ) [2011].

 

 

Emelie af Geijerstam

 

Gruppprojekt att sprida våra filmer och marknadsföra våran youtube-kanal

Publicerad 2013-01-15 13:27:06 i Allmänt,

Uppgiften var att sprida våra filmer vi gjort om nätövervakning. Vi har i klassen tillsammans skapat en youtube-kanal som heter Websecurityshorts där vi lagt upp alla våra filmer om nätövervakning. Vi har också skapat en facbebook-sida som heter Websecurityshorts som man kan gå in och gilla. Vi har spridit och delat videor på facebook och på Twitter. Här ser ni ett exempel på vad jag har gjort, här är några twitterinlägg och inlägg som jag har retweetat.
 

Uppdatering 2 !

Publicerad 2012-12-19 14:48:15 i Allmänt,

Jag har nu skrivit klart alla Facebookinlägg. Kolla in dem här: http://www.facebook.com/groups/200765470060994/#!/groups/200765470060994/

 Varför jag valde att använda mig av en Facebookgrupp:

Jag valde att dela mina inlägg i en Facebookgrupp. Jag tycker att det är ett enkelt sätt att sprida information och bilder på. Man kan enkelt bjuda in medlemmar och vem som helst kan gå med i gruppen eftersom att den är öppen. Jag funderade på om jag skulle göra en Facebooksida istället men kom till slut fram till att göra en grupp istället. Man kan då bjuda in vänner som man vet är intresserade av ämnet. De får då också en notis varje gång jag uppdaterar något i gruppen. Hade jag däremot haft en sida så hade endast de som “gillat” min sida fått en notis när något uppdaterats. Därför tyckte jag att det kändes som ett bättre val att använda mig av en grupp. 
 
Jag ska nu börja Twittra om bloggar och ni kan följa mig här: https://twitter.com/Emelieafg
 

Blogginlägg 3

Publicerad 2012-11-28 00:07:00 i Allmänt,

Marknadsföring på facebook:

Staffan Tell (2010) menar att många företag tänker att de vill skapa sig en sida på facebook och skicka ut säljerbjudanden och reklam till alla de miljoner människor som använder sig av facebook. Han menar att facebook inte fungerar som traditionella reklammedier. På facebook så måste man förtjäna dina medlemmars och potentiella medlemmars uppmärksamhet. Man måste tänka efter noga vad man publicerar på sin sida för att få personer att gå med i din grupp/sida och förbli medlem.

Jag har gjort en egen analys över marknadsföringen på facebook och har kommit fram till lite olika slutsatser. Det finns många sätt att marknadsföra företag/produkter och människor på facebook. En del företag använder sig av sidor, där de lägger upp reklam, erbjudanden och information om sina företag. Många företag anordnar tävlingar, man måste då gå in och gilla deras facebooksida för att delta i tävlingen. Detta är ett sätt för företagen att få fler "gillningar" på sin sida. Fler "gillningar" på sin sida ger högre status. Personer som besöker sidan drar slutsatsen att företaget måste vara ett bra företag eftersom att många människor har tryckt på "gilla"-knappen.

Många företag lägger upp nyheter och nya produkter på deras sidor för att få människor att bli lockade till att köpa deras varor och produkter.

Men precis som Staffan Tell menar så har vi människlor blivit så vana med att bli spammade med reklam att vi inte längre lägger märke till det längre. Vi blir ointresserade av alla reklam som kastas fram mitt framför ögonen på oss så att vi inte längre reagerar. Därför måste man tänka smart när man ska marknadsföra sig via sociala medier.

Staffan Tell (2010) menar att man ska tänka "förtroende före sälj", alltså att man ska komunicera och vara social och försöka skapa ett fötroende istället för att bara kasta ut massa tråkig reklam.

Linda Andersson och Carlotte Brodin (2008) hävdar att förr i tiden så handlade PR-verksamheten och marknadsföring om att skapa så mycket publicitet som möjligt. Nu har det däremot förändrats, idag handlar det mer om en ömsesidig förståelse och ett långsiktigt relationsbyggande mellan kunder och företag. De menar att det idag handlar om att lyssna på kunder och skapa en dialog istället för att bara pumpa ut information. De tror på en öppen kommunikation och att det gäller att verkligen förstå målgruppen.

En del menar att Facebooks reklam är ett hot mot den mänskilga integriteten. Linda Andersson och Charlotte Brodin (2010) menar nämligen att Facebook använder sig av reklam som är riktad till användaren. Med hjälp av facebook-användares personliga information kan Facebook lista ut vad du är för en sorts människa och vad du gillar och Facebook kan i sin tur ge dig reklam som de tror att du är intresserad av.

För vissa kan denna närvaron av företag leda till en känsla av intrång på privatlivet. Brit Stakston menar däremot att det kan handla om en generationsfråga. Hon menar att yngre människor är mer vana vid ett riktat budskap och tar därför inte lika illa vid sig som den äldre generationen.

 

 

 

Källor:

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ )  [2010-02-11].

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 )  [2008-08-18].

 

 

Blogginlägg 2

Publicerad 2012-11-28 00:04:00 i Allmänt,

Användning  Facebook:

Facebook kan användas till så mycket mer än vad man tror, man kan skapa evenemang, knyta nya kontakter, hålla kontakten med människor, chatta, skicka meddelanden, videosamtal,  lägga ut bilder, videoklipp, dela dokument, skapa grupper, skapa sidor, puffa varandra, lägga ut statusuppdateringar,  gilla varandras statusar, kommentera, skriva och man kan dela med sig av i princip hela sitt liv. Facebook kan användas som ett verktyg i skolan, man kan skapa arbetsgrupper, dela dokument m.m. Facebook används flitigt i marknadsföringssyfte, företag använder facebook för att marknadsföra sig och dela och sprida information om erbjudanden m.m.

Facebook används som ett socialt verktyg att hålla kontakten med nära och kära, med människor man inte träffar så ofta och används för att människor ska kunna dela med sig av sina liv. Facebook kan alltså användas till otroligt mycket.
 
Facebook består först och främst av statusuppdateringar och enligt Hanna Johansson (2010) kan man där tala om vad man tänker på, vad man gör eller hur man mår. Man kan i princip skriva vad man känner för här. Man kan också länka vidare filmer, foton och webbsidor man besökt som man vill dela med sig av.
 
Man kan lägga till människor som man känner som vänner på Facebook och de kan då följa alla dina aktiviteter på Facebook hela tiden. De kan även kommentera dina statusuppdateringar, foton och annat du delar med dig av. Hanna Johansson menar att  denna direkta information och interaktion mellan alla användare är några av de viktigaste funktionerna på Facebook.
 
Hanna Johansson (2010) beskriver en annan viktigt funktion på Facebook, det är att man som användare kan engagera sig i olika sociala och politiska frågor genom att gå med i grupper, sidor och evenemang. Du kan även själv starta en sida, grupp eller ett evenemang och bjuda in dina vänner. Facebook fungerar som ett marknadsföringsverktyg för att visa upp aktiviteter, tjänster, företag och andra verksamheter utåt.
 
Hanna Johansson (2010) menar även att många företag, arbetsplaster och skolor använder Facebook och skapar grupper som används som ett socialt nätverk och för att hantera intern kommunikation.
 
Jag själv använder mig ofta av grupper och sidor på Facebook för att hålla kontakt med klasskompisar. Varje gång vi inleder ett grupparbete så startar vi en facebookgrupp där vi bjuder in alla medlemmar i gruppen. I gruppen disktuterar vi olika frågor, delar med oss av länkar och material. Det är ett väldigt enkelt sätt att kommunicera med varandra och hålla kontakten.
 
Alla användare på Facebook har en egen tidslinje, det är din egna profil där alla dina foton samlas, händelser och andra upplevelser som berättar din livshistoria. (Facebooks hjälpcenter 2012)
 
Andra funktioner som finns på facebook är "gilla"-knappen. Allt som publiceras på Facebook går att kommentera och "gilla". Det är inte alltid man har något att kommentera och då kan man klicka på "gilla"-knappen bara för att användaren som publicerat inlägget eller vad det nu kan vara ska ska få reda på att du läst och tagit del av inlägget. Det blir en sorts bekräftelse-knapp. Du kan även trycka på "gilla"-knappen om det är någon sida som du tycker är intressant. Enligt Facebooks hjälpcenter (2012) så skapas en koppling mellan dig och den sidan du gillar. Om du "gillar" en sida så kommer du att få all information, bilder och inlägg m.m som den sidan publicerar. Denna informationen hamnar i ditt flöde där allt hamnar, dina vänners statusuppdateringar, bilder m.m.
 
En annan viktig funktion på Facebook är att man kan "tagga" människor i olika foton, inlägg eller statusuppdateringar m.m. Man kan "tagga" personer i foton eller i statusuppdateringar för att visa vem man umgås med. Här är en bild på ett exempel.
 
 
Man kan också se vilka av ens vänner som är online och man kan då chatta med dem och även starta videosamtal. Det finns också en funktion som kallas för "puffa" och enligt Facebooks hjälpcenter (2010) så är det ett sätt att säga hej eller få någon annan användares uppmärksamhet. När du "puffar" någon så får den personen ett puffmeddelande på sin startsida.
 
 
 Källor:
 
Facebook (2012) Hjälpcenter.  [Elektronisk]. Tillgänglig:  (http://us.dongtaiwang.com/dt/Q__k/3n.3gLOvegdj0CLx0X/zNDZ/)
 
 Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].
 
Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].
 

Blogginlägg 1

Publicerad 2012-11-28 00:02:00 i Allmänt,

Vad är Facebook ?
 
 
Enligt Hanna Johansson (2010) så grundades Facebook år 2004 av Mark Zuckerberg och hans studentkamrater och de studerade på Harvards universitet i Usa. Från början var Facebook endast en webbplats som var tänkt som ett nätverk för studenter.
 
Men facebook har idag spridit sig något enormt och enligt Michael Jenselius artikel så är det över 845 miljoner användare som loggar in någon gång i månaden och 500 miljoner användare som loggar in varje dag.
 
Enligt Wikipedia så har Facebook fått sitt namn från de kataloger som delas ut på universitet i USA vilket har som syfte att eleverna ska lära känna varandra bättre.
 
Hanna Johansson (2010) menar att alla kan gå med i Facebook utan särskild inbjudan, det är gratis och det finns på flera olika språk vilket gör att väldigt många människor kan ta del av det.
 
Dock har Facebook blockerats av vissa länder enligt Wikipedia. Länder som har blockerat Facebook är bland annat Kina, Syrien och Nordkorea.
 
Facebooks vision är enligt Facebooks officiella sida att ge människor möjligheten att dela med sig och göra världen mer öppen och sammankopplad. Här är ett citat från Facebooks officiella sida.
 
"Millions of people use Facebook everyday to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, share links and videos, and learn more about the people they meet. Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected."
 
Mikael Elm har gjort en studie och kommit fram till att man ska hålla sig till ganska korta blogginlägg.
Jag har därför valt att inte skriva allt för långa blogginlägg för att läsare ska vilja stanna kvar på sidan och läsa inlägget. Blogginlägg ska inte vara för långa och gärna innehålla bilder för att få läsare intresserade av att läsa.
 
 
 Källor:
 
Elm, Mikael. (2011). Drivkraften bakom bloggande -en studie av svenska bloggare. Umeå. Instutiotionen för Informatik. (Studie/Umeå universitet) Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:141976) [2008]
 
 Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].
 
Jenselius, M. (2012). Så många användare har Facebook idag. PC för alla, idg.se. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.idg.se/2.1085/1.445130/sa-manga-anvandare-har-facebook-i-dag) [2012-04-24].
 
 Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].
 

Varför jag valde Blogg.se

Publicerad 2012-11-19 22:04:00 i Allmänt,

Jag valde att blogga på Blogg.se därför att jag tycker att det är ett väldigt enkelt sätt att publicera sina inlägg. Jag  har tidigare haft en blogg på wordpress och tyckte att det kunde vara intressant att testa lite olika bloggplattformar.
 
 På Blogg.se finns det mycket reklam och annonser, och eftersom att det är marknadsföring genom sociala medier som jag sa undersöka så passar det väldigt bra. Här kan man även prenumerera på RSS flöden, vilket gör att man enkelt kan följa bloggar här.

Lärkontrakt

Publicerad 2012-11-19 21:37:00 i Allmänt,

Lärkontrakt:

Jag har gjort en Scoop.it-sida där jag kommer att samla länkar och material till allt mitt arbete jag gjort i kursen Digitala Distributionsformer. Här är länken: http://www.scoop.it/t/digitala-distributionsformer-emelie-af-geijerstam  Jag har valt att använda mig av denna bloggen på Blogg.se för att skriva inlägg.

 Mina tjänster kommer att vara:

Blogg-Facebook-twitter

Jag har alltså tänkt att blogga om Facebook, jag ska använda mig av facebook för att skriva om twitter. Sedan har jag tänkt att jag ska twittra om bloggar.

 Personligt mål:

Jag vill lära mig mer om hur man kan marknadsföra företag och liknande genom sociala medier. Alltså hur man kan använda sociala medier såsom facebook, twitter och bloggar i marknadsföringssyfte. Jag valde att använda tjänsterna blogg, facebook och twitter pågrund av att det är några väldigt vanliga sociala medier som de flesta känner till och jag kände att det var intressant att fördjupa sig i dessa.

Essä:

Min essä ska handla om hur marknadsföringen fungerar i dessa olika tjänsterna. Mina inlägg på de olika tjänsterna under kursens gång kommer vara grunden till den essä jag sedan kommer att skriva.

 

 Källor som jag kommer att bygga min essä och mina inlägg på:

 Om TWITTER:

Twitter. (2012). About Twitter. [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://twitter.com/about ) [2012].

Twitterakuten. (2011). Hjälp till självhjälp. [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://twitterakuten.wordpress.com/?s=hash+tag) [11-24-04].

Twitter. (2011). Twitter. [Elektronisk].
Tillgänglig:( http://fly.twitter.com/) [2011].

Long-tweets. (2012).Tweet more than 140 characters with long-tweets.com. [Elektronisk]. Tillgänglig ( http://long-tweets.com/ ) [2012].

Bitly. (2012). Do more with your links. [Elektronisk]. Tillgänglig (https://bitly.com/) [2012].

Handley, Mattias. (2009). Hur fungerar Twitter- eller hur blir man bra på Twitteranvändande. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.spinell.se/hur-fungerar-twitter-eller-hur-man-blir-bra-pa-twitter-anvandande/ ) [09-04-19].

Riveras, Antonio. (2012). 17 verktyg för applikationer för Twitter. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://www.grafixstudio.se/social-media/17-verktyg-och-applikationer-for-twitter/)  [2012].

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/) [2010-02-11].

Twitter Business (2012). What is Twitter?. [Elektronisk]. Tillgänglig (https://business.twitter.com/en/basics/what-is-twitter/)  [2012].

Fjellman, Christine. Jansson, Emma. (2012). Marknadsföring via sociala med medier Social Media Marketing. [Elektronisk]. Tillgänglig (http://his.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A535761) [2012].

 

Om FACEBOOK:

Tell, Staffan. (2010). Marknadsföring på Facebook- tänk förtroende före sälj.[Elektronisk]. Tillgänglig:(http://wenderfalck.com/2010/02/marknadsforing-pa-facebook-tank-fortroende-fore-salj/ )  [2010-02-11].

Andersson, Linda. Brodin, Charlotte. (2008). Sociala medier- child of the revolution?: En kvalitativ studie med Facebook i rampljuset. Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:(http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:213006 )  [2008-08-18].

Facebook (2012) Hjälpcenter.  [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://us.dongtaiwang.com/dt/Q__k/3n.3gLOvegdj0CLx0X/zNDZ/)

Johansson, H. (2010). Fakta om Facebook. Skolverket. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/facebook-1.151969) [2012-11-16].

Facebook (2012). Information. [Elektronisk]. Tillgänglig: (https://www.facebook.com/facebook/info)  [2012].

Elm, Mikael. (2011). Drivkraften bakom bloggande -en studie av svenska bloggare. Umeå. Instutiotionen för Informatik. (Studie/Umeå universitet) Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:141976) [2008]

Jenselius, M. (2012). Så många användare har Facebook idag. PC för alla, idg.se. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.idg.se/2.1085/1.445130/sa-manga-anvandare-har-facebook-i-dag) [2012-04-24].

 

 Om BLOGGAR:

Caroline Svensson Blomst (2007) ”Kära blogg”. Luleå tekniska universitet. Institutionen för LTU Skellefteå C-uppsats.

Ziehe thomas (2000) ”adjö till 70-talet” I Bjerg J (red.) ”Pedagogik. En grundbok.” Stockholm: Liber.

Jonströmer, Anna. (2007). Bloggning. Docendo förlag.


Zouiten, Kenza. (2012). Kenzas.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.kenzas.se)
[2012].

Westberg, Magnus. (2008). Nakna sanningen- Internet och alltmöjligt. [Elektronisk]. Tillgänglig: (http://www.naknasanningen.com/tjana-pengar-pa-att-blogga-en-komplett-guide)
[2008-09-14].

Borg, Sara. Branthammer, Sandra. Olsson, Kristofer. (2011). Marknadsföring via personliga bloggar – trovärdigt och styrbart?.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://kristoferbjorkman.com/wp-content/uploads/2007/02/uppsatsen.pdf) [2007-01-18].

Björkman, Anna. Jonsson, Maja. (2011). All marknadsföring är bra marknadsföring, eller?- En studie om marknadsföring på bloggar.[Elektronisk]. Tillgänglig: (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:430001) [2011-07-05].

Till essän har jag använt mig av alla källor som nämnts ovan och även en vetenskaplig källa:

 Pletikosa Cvijikj, Irena. Michahelles, Florian. (2011). Understanding Social Media Marketing: A case study on topics, categories and sentiment on a Facebook Brand Page.Institutionen för samhällsvetenskap. (Studie/Växjö universitet) [Elektronisk]. Tillgänglig:( http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2190000/2181066/p175-cvijikj.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=175668165&CFTOKEN=33266764&__acm__=1359494878_14210bd0f616d0ba6c827b613ab14b6a ) [2011].

 

 

 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela